Op weg naar energieneutraal wonen

7 april 2017

De problemen in Groningen en de ambities  om klimaatverandering tegen te gaan laten zien dat we van gas af moeten. We moeten woningen op een andere manier gaan verwarmen. Corporaties in Groningen zijn al aan de slag: woningen van huurders worden verstevigd en direct gerenoveerd naar nul-op-de-meter.

IStock

De Woonbond is voorstander van energieneutrale woningen. Maar bewoners moeten goed worden geïnformeerd en betrokken worden bij de renovatie van hun woning naar een energieneutrale woning. En er moeten garanties zijn dat de woonlasten niet zullen stijgen. De Woonbond organiseert gratis energiecafés over de weg naar energieneutraal wonen in Meppel, Den Bosch en  Utrecht.

Maatschappelijke aandacht

Woningen verwarmen zonder gas is een belangrijk maatschappelijk thema geworden. Zo houdt Milieudefensie de actie ‘Gas, we breien er een eind aan’ om te laten zien dat we de Groningers niet in de kou moeten laten staan.  Op 10 mei wordt in een oude energiecentrale in Amsterdam het VanGasLos Festival georganiseerd, waar allerlei betrokken bestuurders, mensen uit het bedrijfsleven, netbeheerders, energiemakers en energiegebruikers inspiratie op kunnen doen en de kansen kunnen zien die een toekomst zonder gas biedt.

Verhuurderheffing obstakel voor investeringen

De verhuurderheffing is een belangrijke sta in de weg gebleken voor verhuurders om grote investeringen te doen in het energiezuinig maken van hun voorraad. Zelfs de afspraak om in 2020 alle sociale huurwoningen gemiddeld  op label B te krijgen wordt al niet gehaald. De Woonbond vindt het daarom van het grootste belang dat die drempel weggenomen wordt door het komende kabinet. Op die manier kan er geïnvesteerd worden in energiebesparing, nieuwbouw én kunnen de huren omlaag om de betaalbaarheid van het huren te verbeteren.

energiebesparing