Energiecoaches voor huurders in Drenthe

17 november 2017

Voor steeds meer Drentse huurders staat straks een Energiecoach klaar, een vrijwilliger die thuis advies geeft over energiebesparing. Negen kersverse coaches ontvingen vorige week hun certificaat. Zij werden opgeleid door de Woonbond.

Ruim een jaar geleden ondertekenden zeventig organisaties en bedrijven de Drentse Energiedeal (externe link).  De ondertekenaars willen dat alle Drentse woningen in het jaar 2040 energieneutraal zijn. Dat is dus tien jaar eerder dan in het Nationale Energieakkoord (externe link) is afgesproken.

Drentse Energiedeal

Dankzij de Drentse Energiedeal  zijn er diverse projecten gestart:  één van die projecten gaat over de inzet van energiecoaches.  Binnen dat project worden tientallen Drentenaren tot coach opgeleid, zodat zij andere bewoners op een laagdrempelige manier enthousiast kunnen maken voor energiebesparing.

Eerste groep coaches opgeleid

Huurdersplatform ‘Mit En Veur Mekaor’ (MEVM) (externe link), actief voor huurders van Woningcorporatie Actium,  zocht samen met de Woonbond naar bewoners die coach willen worden. Dankzij geld dat de provincie Drenthe in het project steekt was het mogelijk deze bewoners op te laten leiden door het Woonbond Kennis- en Adviescentrum.

Ook energiecoach worden?

Begin 2018 start er opnieuw een training voor Drentenaren die energiecoach willen worden. Hebt u interesse om mee te doen? Neem voor meer informatie contact op met Jaap van Leeuwen, bereikbaar via 020-5517739 / bespaar@woonbond.nl

energiebesparing

energiecoach