Studenten betalen te veel huur

9 mei 2017

Gemiddeld betalen studenten €55,- per maand te veel huur. Amsterdam en Utrecht zijn de uitschieters van de studentensteden. Dat blijkt uit onderzoek van de Landelijke Studentenvakbond (LSVb).

Amsterdamse studenten betalen gemiddeld €160,92 te veel per maand. Utrechtse studenten volgen met €116,76. Voor kamers geldt een puntenstelsel waarmee de maximaal toegestane huurprijs wordt bepaald. Veel verhuurders houden zich dus niet aan deze maximale huur.

Particuliere verhuurders vragen veel voor minder kwaliteit

Gemiddeld betalen studenten bij corporaties zo’n €88,- te veel, en bij particuliere verhuurders ruim €101,-. Bij beide categorieën verhuurders ligt de gemiddelde huurprijs rond de €340,-, maar de kwaliteit van kamers bij particuliere aanbieders is vaak lager waardoor de maximaal toegestane huurprijs daar ook lager ligt.

LSVb wil politieke actie tegen huisjesmelkers

De LSVb vindt het van het grootste belang dat er eindelijk actief beleid tegen huisjesmelkers vanuit de regering komt. Op dit moment komt het nog volledig op de huurder aan om iets tegen te hoge huren te doen. Daarbij worden studenten vaak geïntimideerd door de verhuurders. LSVb-voorzitter Janos Berkhout: “Verhuurders houden zich niet aan de regels en studenten moeten het zelf maar uitzoeken. Dat is een volstrekt oneerlijke situatie waar gemeenten en de landelijke politiek onmiddellijk iets aan moeten doen.”

Huurverlaging mogelijk

De Woonbond steunt het pleidooi van de LSVb voor het beter aanpakken van huisjesmelkers. Daarnaast wijst de huurdersorganisatie studenten erop dat ze op de website van de huurcommissie kunnen  zien of ze te veel betalen voor hun kamer. Als dat zo is, kunnen ze via de huurcommissie een procedure starten om huurverlaging af te dwingen.

betaalbaarheid

kamerhuur