Amsterdam wil ‘gemengde stad’ blijven

20 juli 2017

Voortaan moet 80% van de nieuwbouw in Amsterdam bestaan uit betaalbare – sociale en ‘middeldure’ – woningen. Dat heeft de gemeenteraad gisteren in grote meerderheid besloten.Woningen in Amsterdam IJburg

Hiermee wil Amsterdam een gemengde stad blijven, die voor alle inkomensgroepen bereikbaar blijft. De lagere grondopbrengsten neemt de hoofdstad op de koop toe.

D66 stemde tegen

Het besluit is een overwinning voor SP-wethouder Wonen Laurens Ivens. Slechts twee partijen stemden tegen, CDA en coalitiepartij D66, de laatste omdat die vreest dat er door dit besluit onvoldoende woningen in het ‘middensegment’ zullen komen en gezinnen Amsterdam de rug zullen toekeren.

40% sociale huurwoningen

Tot 2025 moet 40% van alle nieuw te bouwen woningen sociale huurwoningen zijn en 40% ‘middeldure’ koop- of huurwoningen (huur rond € 850,-). De overige 20% mogen dure huur- en koophuizen zijn. Tot nu toe gold als eis dat 30% van de nieuwbouw een sociale huurwoning moest zijn.

Tienduizenden woningen in Haven-Stad

De hoofdstad heeft zeer ambitieuze bouwplannen. Zo werd vorige week bekendgemaakt dat in het Westelijk Havengebied binnen de A10-ring de komende jaren tussen 40.000 en 70.000 nieuwe woningen zullen verrijzen. Een groot deel van deze Haven-Stad gaat uit sociale huurwoningen bestaan. Het gebied beslaat een oppervlakte van 650 hectare, vergelijkbaar met de historische grachtengordel.

850.000 inwoners

De massale nieuwbouw is nodig omdat de Amsterdamse bevolking zeer snel groeit – de laatste vier jaar van 800.000 naar 850.000 inwoners – en er de laatste jaren volstrekt onvoldoende is gebouwd.

betaalbaarheid

nieuwbouw