Twijfel over privatiseren bouwtoezicht

5 juli 2017

Het toezicht op de bouw wordt voorlopig niet geprivatiseerd. Een wetsvoorstel om het bouwtoezicht, een taak die nu bij gemeenten ligt, bij private partijen neer te leggen kreeg veel kritiek in de Eerste Kamer.Nieuwe huizen met bord 'Let op! Wijk in aanbouw'

IStock

Gisteren stuurden de vier grote steden gezamenlijk een brandbrief aan de Eerste Kamer waarin ze hun zorgen uitspraken over het wetsvoorstel.

Slechter toezicht

De gemeenten vrezen dat het toezicht alleen maar verslechtert als dat in handen komt van private partijen, die ook nog eens worden betaald door de opdrachtgever. Uit een proef in de stad Den Haag met de nieuwe manier van toezicht bleek dat veel fouten niet waren opgemerkt door de kwaliteitsborger. De Woonbond en andere consumentenorganisaties trokken destijds ook al aan de bel.

Eerste Kamer

Ook in de Eerste Kamer bleven er zorgen. Onder meer het CDA vraagt zich af of de gemeente straks nog wel in staat is goed in te grijpen. Plasterk gaat komende vrijdag in de ministerraad bespreken of hij de wet kan aanpassen om aan de zorgen van de Eerste Kamer tegemoet te komen. Dat zou kunnen betekenen dat de Tweede Kamer zich opnieuw over de gewijzigde wet moet buigen.

nieuwbouw