Amsterdam blokkeert 'Blokhokken'

6 februari 2017

De Amsterdamse wethouder Laurens Ivens (SP) heeft een list verzonnen om de komst van ‘Blokhokken’ in de hoofdstad te blokkeren.

Ex-minister Wonen Stef Blok (VVD) had voor Utrecht en Amsterdam de maatregel bedacht dat nieuwbouwwoningen kleiner dan 40 vierkante meter voortaan meer punten zouden krijgen. Zo konden ze in de vrije sector (boven de € 710,68) worden verhuurd. Dit zou er weer voor zorgen dat beleggers massaal in de bouw van deze minihuisjes zouden stappen.

Angel uit het voorstel

Wethouder Ivens liet al een jaar geleden, toen de minister het plan bekendmaakte, weten dit een slecht idee te vinden. Beleggers bouwen toch wel, ook voor lagere huren. Nu heeft hij met een slimmigheidje de angel uit het voorstel gehaald. In de erfpachtafspraken bij nieuwbouw wordt vastgelegd dat de huur van woningen kleiner dan 40 vierkante meter onder de € 710,68 blijft. Daarmee stelt hij 5200 van de 6000 geplande nieuwbouw-Blokhokken zeker voor de sociale sector.

Afscheid met een kater

Minister Blok – die is doorgeschoven naar Veiligheid en Justitie ‑ neemt zo met een kater afscheid als minister van Wonen. Ivens in Het Parool(externe link): ‘Hij heeft de confrontatie met ons gezocht, dan kan hij hem krijgen ook. Blok wil ons een cadeautje geven dat niet op onze verlanglijst staat. Dat slaan wij bij deze af.’

‘Vriend van de verhuurders’

De Woonbond is ook tegen het loslaten van de puntentelling voor kleine nieuwbouwwoningen. Een jaar geleden zei Woonbonddirecteur Ronald Paping hierover: 'Blok toont zich hier opnieuw een vriend van de verhuurders in plaats van de huurders. Het kenmerk van het woningwaarderingsstelsel is juist dat huurders beschermd worden tegen te hoge huurprijzen. Daar wordt nu van afgestapt zodat verhuurders woningen duurder kunnen gaan verhuren.' In Amsterdam is daar dus een stokje voor gestoken