Controleer de huurverhoging

28 april 2017

Veel huurders ontvangen voor 1 mei een voorstel voor de huurverhoging die ingaat op 1 juli. De Woonbond publiceert vandaag een check om te controleren of de huurverhoging wel aan alle wettelijke regels voldoet.

Er zijn veel geldige redenen om bezwaar te maken tegen de huurverhoging. Met de huurverhogingscheck (externe link) kunnen huurders zien of ze succesvol bezwaar kunnen maken. Als dat zo is, levert de website  een bezwaarschrift op maat.

Hoogte huurverhoging

Een huurverhogingsvoorstel moet twee maanden voor de ingangsdatum worden verstuurd. Huurders hebben dan nog tot 1 juli de kans om bezwaar te maken. Sociale huurders met een inkomen tot €40.349,- kunnen dit jaar maximaal een huurverhoging krijgen van 2,8%.  De huurprijs mag door de huurverhoging niet boven de maximaal toegestane huurprijs van een sociale huurwoning uitkomen.

Inkomensafhankelijke huurverhoging

Sociale huurders met een inkomen boven de € €40.349,-  kunnen een inkomensafhankelijke huurverhoging krijgen van maximaal 4,3%. Dan moet er wel een indicatie van de Belastingdienst worden meegestuurd met het huurverhogingsvoorstel.  Huurders met de AOW-gerechtigde leeftijd en huishoudens met minstens vier personen zijn dit jaar voor het eerst uitgezonderd van de inkomensafhankelijke huurverhoging. Zij kunnen dus ook bezwaar maken tegen de extra huurverhoging. Lees alle redenen voor bezwaar in onze huurdersvraag ‘kan ik bezwaar maken tegen de huurverhoging’.

Huurderslijn

Huurders met vragen over de jaarlijkse huurverhoging kunnen ook terecht bij de Huurderslijn, de telefonische ledendienst van de Woonbond.

jaarlijkse huurverhoging